Europese Privacywetgeving

Algemene Verordening Gegevensbescherming

De nieuwe privacywet (AVG / GDPR) geldt voor de hele Europese Unie. Misschien is jouw organisatie, stichting of vereniging er nog net niet helemaal klaar voor? Voorkom een boete. Kijk wat jij moet doen en ga voor een moderne website die AVG-proof is.

Loop geen risico! Doe de gratis AVG-check.

Op 25 mei 2018 is de nieuwe privacywet AVG (of GDPR in het Engels) ingegaan. Deze wet heeft ook consequenties voor je website. Die moet je dus zo snel mogelijk AVG-proof maken om geen risico te lopen op hoge boetes.

Om te zorgen dat je dit niet meer tijd en geld kost dan strikt noodzakelijk hebben wij een AVG Check ontwikkeld. Daarmee helpen we je jouw website 100% AVG-proof te maken. Snel, makkelijk en betaalbaar.

Hoe maken we jouw website AVG-proof?

De verscherping van de regels en de hoge boetes maken veel organisaties onrustig. Wij als internetbureau krijgen dan veel vragen wat de AVG voor gevolgen heeft voor je website. Op zich niet vreemd want een website is in veel gevallen een startpunt voor het verzamelen van persoonsgegevens en speelt daarom een belangrijke rol.

Over het algemeen gaat de AVG over verantwoordelijkheid en transparantie. Wat ga je met de persoonsgegevens die je verzamelt doen? Welke organisaties hebben nog meer inzicht in deze gegevens? En ga je verantwoordelijk met de gegevens om die je hebt verzameld?

We maken duidelijk wat er met persoonsgegevens gaat gebeuren.

Volgens de AVG is het niet toegestaan opgevraagde gegevens voor een andere doel te gebruiken dan tijdens het opvragen is vermeld. Stel dat je de mensen die zich aanmelden ook zou willen nabellen. Dan mag dat. Maar dan moet je dit wel melden bij het formulier. Meldt je dit niet, dan kun je deze mensen niet nabellen.

Wij zorgen voor een duidelijke privacyverklaring op de website.

In een privacyverklaring moet je vertellen wat je met de persoonsgegevens doet en welke derde partijen hier toegang toe hebben.

Wij zetten een heldere en goed vindbare privacyverklaring op je website. Een linkje in de footer van je website is meestal een prima plek.

We plaatsen (als het nodig is) een cookie wall.

Ook de cookiewetgeving gaat veranderen maar daarvoor moet eerst de ePrivacy-verordening van kracht worden. Dit is een toevoeging op de AVG en behandelt andere zaken, zoals het plaatsen van cookies.

Je moet volgens de cookiewetgeving en AVG goedkeuring vragen voordat je cookies plaatst, een melding is niet voldoende. Vandaar dat sommige websites een cookie wall plaatsen. Je kunt dan niet naar een website zonder akkoord te gaan met het plaatsen van de tracking cookies.

We stellen Google Analytics op de juiste wijze in.

Gebruik je Google Analytics, dan ben je verplicht om een overeenkomst te sluiten met Google. Google is namelijk een dataverwerker die je toestemming geeft om de persoonsgegevens van jouw bedrijf te verwerken. 

Een ander aandachtspunt is het IP-adres, omdat dit een persoonsgegeven is. Vraag je je bezoekers niet vooraf om hun akkoord, dan moet je het IP-adres laten anonimiseren. Dit laatste kunnen wij voor je uitvoeren door het script aan te passen.

We zorgen ervoor dat de gegevens veilig worden opgeslagen via HTTPS.

Wanneer je persoonsgegevens opvraagt en opslaat dan ben je als organisatie verantwoordelijk voor deze gegevens. Ontstaat er een lek, dan ben je verplicht dit te melden.

Blijkt dat je nalatig bent geweest? Dan zijn de boetes torenhoog. Het is daarom belangrijk de gegevens veilig op te slaan. Wij bouwen websites die alleen te benaderen zijn via HTTPS.

We doen aan pro-actief beveiligen door onderhoud en updates.

Je bent zelf verantwoordelijkheid voor de veiligheid van je website. Denk hierbij aan het pro-actief beveiligen van je website, het op de juiste manier updaten van thema’s/plugins en het maken van dagelijkse back-ups. Al deze zaken regelen wij via onze hosting & servicepakketten.

We maken de contactformulieren AVG-proof.

We vragen via de contactformulieren op je website alleen om de informatie die je écht nodig hebt en die betrekking heeft op de specifieke offerte- / contactaanvraag. Vraag je om (bijvoorbeeld) een geboortedatum, dan moet je expliciet vermelden waarvoor je dit nodig hebt. We plaatsen een selectievakje waarin je toestemming vraagt voor het verwerken (en eventueel opslaan) van de ingevulde gegevens.

We beschermen gevoelig beeldmateriaal.

Wordt er op de website gebruik gemaakt van beeldmateriaal waarbij mensen herkenbaar in beeld zijn? Dan moet daar niet alleen toestemming van de betreffende persoon voor zijn, maar tevens moet een bedrijf of organisatie aan kunnen tonen dat zij er alles aan gedaan hebben om dit beeldmateriaal te beschermen.

Een goede manier om beeldmateriaal te beschermen is door middel van een inlog portaal, waar gebruikers met een persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord kunnen inloggen.

Hoe we het gaan aanpakken

Hoe werkt de gratis AVG-check

Meld je aan voor de gratis AVG-check

Meld je via het formulier onder aan deze pagina aan voor een gratis AVG-check. Wij gaan dan het domein controleren op de AVG.

Aanmelden
Rapport

Resultaten van de check

Je ontvangt een rapport met daarop onze bevindingen n.a.v. de AVG-check.

Bespreken van de mogelijkheden

We bespreken samen wat er moet gebeuren aan de website om deze AVG-proof te krijgen. Na ons gesprek kunnen we een offerte opstellen voor de werkzaamheden die we gaan uitvoeren.

Meedenken
Aanpakken

We maken de website AVG-proof

We gaan aan de slag om jouw website te laten voldoen aan alle eisen van de AVG. En zo is jouw website snel, gemakkelijk en betaalbaar AVG-proof.

Wij controleren jouw website

Gratis AVG-Check

Stel hier je vragen omtrent de AVG of vraag een gratis AVG-check aan voor jouw website.

“Ik denk graag mee over hoe we jouw bedrijf succesvol online brengen”
M van der Meer

Sluit Menu